ÉFT ismeretterjesztő írások

ÉFT ismeretterjesztő írások

1. ÉFT blokkoldás
2. Rezgésszintünk emelése
3. Pozitív megerősítések
4. Egy végtelenül leegyszerűsített éft-módszer
5. Kinek működik a pozitív gondolkodás?(kattints rá)
6.  Az első öt ok, amiért nem működik az éft és amit a gyakorló éft-zők elkövetnek
7. Óh, én azt már régen elengedtem!

 

1. ÉFT blokkoldás

Kedves ÉFT-sek!

A minap böngésztem a www.eftuniverse.com-on és találtam egy cikket, ami éppen nekem szólt. A tanulási képességeket tárgyalta. Engem különösen érdekelt. Egyrészt, mert korrepetálok diákokat matematikából és sokuknak az a problémája, hogy úgy érzik, őket beoltották ez ellen a tantárgy ellen. Másrészt nekem is vannak olyan területek az életemben, amivel nem boldogulok. Ilyen például az angol nyelv. Sajnos sohasem tudtam egy szinten átbillenni. Miközben tudom, hogy vannak emberek, aki több nyelvet is „könnyedén” elsajátítanak.

A cikk arról szól, hogy mi van akkor, ha nem tudod, mi akadályoz meg abban, hogy a célodat elérd, hogy mesterien űzz egy dolgot. Nos, a gyakran kopogtatók tudják, hogy bizony sokszor előfordul, hogy nem ismerjük az adott probléma gyökerét és mégis tenni kell valamit, hogy elinduljunk valamiféle megoldás felé. Ekkor lesz hasznos az alábbi cikkben leírt mondatot alkalmazni.

Én persze – mint mindig – most sem bírtam magammal és egyből kipróbáltam az saját elakadásomra az újonnan tanultakat. És ahogyan az az éftben lenni szokott, kopogtatás közben valóban jöttek a gondolatok, ötletek. Azt még nem tudom, mennyire lett eredményes ez a kopogtatás, mert alig 10 perce történt, de majd kiderül és most inkább megosztom veletek a cikket.

(Meg kell jegyeznem, hogy én nem beszélek angolul, csak annyira tudok, hogy egy cikket megértse és leírjak konyhanyelven. Mivel sok infóhoz csak így jutok hozzá, újabban fordítgatok magamnak érdekes módszereket, írásokat, vagy megkérem a férjemet, hogy a hanganyagoknál segítsen be. Ha nem is irodalmi a végeredmény, de a pongyola végeredmény is hozzásegít ahhoz, hogy eggyel előbbre léphessek.

Sőt közben arra is rájöttem, hogy foglalkoznom kellene a magyar emberekre – így rám is – oly jellemző és annyi mindenben megakadályozó korlátozó hiedelemmel, miszerint csak a tökéletes a jó: „Csak akkor kezdek bele valamibe, ha tökéletesen tudom. Csak akkor szólalok meg egy idegen nyelven, ha perfekt vagyok…”)

 

Hát, ennyi bevezető után – ami hosszabb, mint maga a cikk – lássuk, mit is írnak az éftuniverzumon?

 

SZABADULJ MEG ÉFT-VEL AZOKTÓL AZ ISMERETLEN, REJTETT PROBLÉMÁKTÓL, MELYEK A CÉLJAID ÉS KÖZZÉD ÁLLNAK!

 

Olykor nem tudjuk elérni a céljainkat és képtelenek vagyunk rájönni, miért. Mindannyiunk életében vannak területek, amire a könnyed előrejutás a jellemző, míg más területekre a valódi küszködés.

Középiskolában volt egy Lynette nevű barátnőm, aki bármilyen matematikai példát egyből megoldott. Könnyedén megértette a matematikai fogalmakat és év végére könnyedén mozgott a számításokban is.

Az osztályunkat 3 csoportra osztották: jókra, közepesekre, és gyengékre. Viszont én olyan rossz voltam matekból, hogy a tanár egyedül számomra kreált egy negyedik kategóriát: a reménytelent.

Míg Lynette nem tudott jól írni, én minden erőfeszítés nélkül költöttem egy verset, amivel részt vettem egy iskolai játékban. Shakespeare-t élvezetes olvasmánynak találtam, ő meg küszködött egy egyszerű fogalmazással. Ő épp olyan nehéznek találta az irodalmat, mint én a matekot.

Számomra miért volt bonyolult a matek és ő miért érezte kihívásnak az irodalmat és nyelvtant?

Ezek szerint vannak olyan dolgok, amik jól mennek és könnyen megtanuljuk, hogyan kell a legjobban csinálni, míg más dolgokat – látszólag ok nélkül – képtelenek vagyunk elsajátítani, bárhogy is próbáljuk.

Használd az éft módszerét, ha a harmadik kategóriába tartozol (gyenge valamiben). Meglehet, hogy nem érted, milyen blokk áll közted és az elérendő cél között, de te csak használd a „mélyen és teljes egészében elfogadom magam” mondatvéget, amikor ráhangolódsz a problémára.

Tehát én azt mondanám: „Bár szörnyen rossz vagyok matekból, és nem tudom, hogy miért, mégis mélyen és teljes egészében elfogadom magam. És elengedek mindent, ami közém és a jó matekkoság / könnyed matektanulás közé áll, még akkor is, ha nem tudom, hogy mi az.”

Állíts össze egy listát azon céljaidból, amelyeket képtelen voltál tökéletesen elsajátítani, elérni. Próbáld kopogtatással elengedni az ismeretlen problémákat, melyek megakadályoztak abban, hogy valaminek a mesterévé válj, hogy felülkerekedj valamin. És közben alkalmazd az önelfogadás mondatát. Erősítsd meg, hogy szereted és elfogadod magad akár eléred, akár nem a célodat. Az éft-vel sokkal nagyobb az esélye, hogy eléred a célodat!

 

Megjegyzés: Van egy olyan érzésem, hogy ezt már sokat használhattuk az Ági és Éva által írt kopogtató forgatókönyvekben, de erről legalább most külön is szó volt.

Szeretettel:       Hajdú Ildikó    Szeged, 2010. június 26.

2. Rezgésszintünk emelése

Azzal ma már nagyon sokan tisztában vannak, hogy a világegyetemben minden rezgés. A tárgyaktól kezdve a gondolatainkig minden egyfajta rezgéssel rendelkezik. Ráadásul az Univerzumban a “hasonló hasonlót vonz” elve működik. Ezért érdemes magas energiaszinten tartózkodnunk, ha lehet, minél tovább, hogy hasonlóan magas energiával és rezgésszámmal rendelkező dolgokat, személyeket és eseményeket vonzzunk be.

rezgésszint emeléseErre kitűnően alkalmas például – sok más gyakorlat mellett – egy csodaszép vers bekopogtatása. Ezt a módszert Csontos Ágnestől tenultam. Ő egy videóján, amit a YOUTUBE-on meg is lehet nézni, Áprily Lajos: Március című versét kopogtatja be. http://www.youtube.com/watch?v=n845xamugX4
Én a kompjuterem mellet tartom kiragasztva a falon és alkalomadtán csak odafordulok és már viszem is be a vers által közvetített hangulatot. Nálam ez akkor működik a legjobban, ha már egyébként is jó állapotban vagyok.
Sőt, mivel a vers sorait bekopogtattam, gyakran előfordul, hogy az utcán jártamban-keltemben is beugrik egy sor, és így mellékhatásként a vers által sugárzott érzések bukkannak elő, boldog érzetek árasztanak el.

Hozzá kell tennem, hogy nem ennyire egyszerű elérni és magasan tartani az energiaszintünket. Ha nagyon rossz állapotba kerülünk, akkor inkább érdemes előbb a probléma okozta stresszen dolgozni egy kicsit. Nem elég csak a boldog, harmónikus verssorokat kántálni. Helyet kell neki csinálni egy kis tisztogatással. Hiszen – gondoljunk csak bele – dühösen ki szeret csicsergő madarakról és tavaszról szavalni. De amikor már feljöttünk egy magasabb szintre, elengedtük a feszültséget, akkor nem érdemes megállni, hanem kívánatos még tovább emelkedni.

Én újabban egy másik verset használok, amit nemrég kaptam egy továbbküldős levélben. Rákerestem a neten és kiderült, hogy valaki ebből egy csodaszép zenés, feliratos videót vágott össze. Tökéletes ritmusban bukkannak elő sorok, könnyű őket bekopogtatni.

Böngésződbe másold be az alábbi linket és indulhat az emelkedés. A rövidített változatot használd! Tehát:
– szemöldök
– szem mellett
– szem alatt
– orr alatt
– áll alatt
– kulcscsont
– kar alatt
– fejtető
és így tovább körbe!

http://video.xfree.hu/?n=tothd%7C589d8e9ffc4f68264ae2c1c9f7e7b57c

Várnai Zseni: Csodák csodája

Tavasszal mindig arra gondolok,
hogy a fűszálak milyen boldogok:
újjászületnek, és a bogarak,
azok is mindig újra zsonganak,
a madárdal is mindig ugyanaz,
újjáteremti őket a tavasz.

A tél nekik csak álom, semmi más,
minden tavasz csodás megújhodás,
a fajta él, s örökre megmarad,
a föld őrzi az életmagvakat,
s a nap kikelti, minden újra él:
fű, fa, virág, bogár és falevél.

Ha bölcsebb lennék, mint milyen vagyok,
innám a fényt, ameddig rámragyog,
a nap felé fordítnám arcomat,
s feledném minden búmat, harcomat,
élném időmet, amíg élhetem,
hiszen csupán egy perc az életem.

Az, ami volt, már elmúlt, már nem él,
hol volt, hol nem volt, elvitte a szél,
s a holnapom? Azt meg kell érni még,
csillag mécsem ki tudja meddig ég?!
de most, de most e tündöklő sugár
még rámragyog, s ölel az illatár!

Bár volna rá szavam vagy hangjegyem,
hogy éreztessem, ahogy érezem
ez illatot, e fényt, e nagy zenét,
e tavaszi varázslat ihletét,
mely mindig új és mindig ugyanaz:
csodák csodája: létezés… tavasz!

 

3. POZITÍV MEGERŐSÍTÉSEK

Sok tanítványom és vendégem amikor először találkozott az éft-vel, teljesen “kiakadt”, hogy miért csak a negatív dolgokat ismételgetjük. Nem lesz ezután csak még rosszabb?
A válaszom mindig az – és ez valóban így működik -, hogy nem lesz rosszabb!Hiszen az ÉFT alaptétele szerint minden problémánk mélyén egy energetikai blokk húzódik. Azzal, hogy soroljuk a negatív érzéseinket, fájdalmunkat, rossz emlékünk részleteit – és közben persze bőszen kopogtatunk a meridiánvégződéseinken -, oldjuk a feszültséget és a problémához kapcsolódó blokkot. Tulajdonképpen hatástalanítjuk a rossz tapasztalat nyomát a testünkben.

Miután kitisztítottuk az energia rendszerünkből egy téma minden negatív aspektusát, azután válunk alkalmassá arra, hogy helyette betápláljuk azt a gondolatot, érzést, amit szeretnénk megtapasztalni az életünkben.

Vegyünk egy példát, hogy érthetőbb legyen!
Legyen ez  – mondjuk – a lámpaláz, vagy valamiféle feszültség a szerepléssel kapcsolatban.
Senki sem születik azzal a problémával, hogy fél a szerepléstől, vagy elakad a szava, izzad a tenyere, stb., ha emberek előtt kell beszélnie. (Mellesleg azt meg kell említenem, hogy nem vagyunk egyformák, és van aki alkalmas a szereplésre és még élvezi is, mások kevésbé éreznek elhivatottságot arra, hogy hallassák a hangjukat.) Szóval, amikor valami gondunk van a nyilvános szerepléssel, akkor éljünk a gyanúval, hogy van valami a múltunkban, ami akadályozza, hogy lazán, jó érzésekkel telve beszéljünk mások előtt. (Ez lehet családrendszeri, vagy előző életbeli dolog is. De ezt csak azok vegyék figyelembe, akiknek a hitrendszere képes befogadni ezt a gondolatot.) A legjobb az, ha vissza tudunk emlékezni olyan eseményre, amikor pl. belesültünk egy szövegbe, vagy amikor az osztály kinevetett egy vers elszavalásakor, vagy megjegyzést tettek ránk az előadásmódunkkal kapcsolatban… Az nagyon jó, mert akkor egyből hatástalaníthatjuk ezt az élményt az Alaprecept használatával. Garry Craig ezt a favágáshoz hasonlítja, ahol életünk minden negatív élménye egy beteg fa élettörténetünk erdejében.
Ha nem emlékszünk vissza, hogyan is keletkezett a félelem a szerepléstől, akkor a probléma különböző megnyílvánulásaira, aspektusaira kopogtatunk.
Tételezzük fel, hogy végeztünk a kezeléssel. Akkor éppen itt az ideje, hogy bevigyük azokat az érzéseket, tulajdonságokat, képeket, amiket ezentúl meg szeretnénk élni nyílvános beszéd közben.
Ezt most már megtehetjük, hiszen az akadály eltűnt az új program útjából. Eddig hiába mondogatta az illető minden este, reggel, hogy könnyedén és lazán beszélek a pódiumon, ha azonnal beugrott a régi félelem, hogy de mi van akkor, ha megint ki fognak nevetni. (Pl. azért mert 7 évesen is kinevették amikor szavalt az iskolai ünnepségen.) Ahhoz, hogy egy pozitív megerősítést elhiggyen az agyunk, ahhoz előtte törölni kell a hibás programot. A törlés után viszont keletkezik egy vákuum is, ami azt kérdezi, hogy de akkor mit higgyek ezután. Na ekkor kell bekopogtatni az új hiedelmet vagy viselkedésmintát. Most már eredményes lesz és nem kell nap, mint nap újra beprogramozni.
Pl.: Könnyedén és gördülékenyen beszélek.
Akárhányan is hallgatnak engem ma az értekezleken, laza és nyugodt maradok, sőt még jó gondolataim is támadnak.
Élvezem, ha sok ember előtt beszélek. Sőt alig várom, hogy elmondhassam mindenkinek a gondolataimat!
Ha sok ember előtt beszélek, ellazulok, a tenyerem száraz és könnyedén lélegzem…

4. Egy végtelenül leegyszerűsített éft-módszer


(A cikk azoknak szól, aki már ismerik az éft módszert)

Nemrégiben felfedeztem egy végtelenül egyszerű kopogtatási módszert a fizikai fájdalom elmúlasztására. Az is lehet, hogy sokaknak nincs benne semmi új, de én ezt most mégis közreadom, hátha köztetek is van olyan újszülött – akárcsak én -, akinek ez a vicc új.

Szóval a minap megfájdult egy izom hátul, a nyakam alatt, a gerincem mellett. Mivel épp tömeg volt nálunk és nem is volt alkalmas az idő, hogy elbújjak egy kis éft-zésre, így ott a konyha közepén láttam neki a „néma elmúlasztásnak”. A karácsony előtti főzős, felfordulós lelkiállapotom épp nem volt alkalmas arra, hogy nekiálljak föltárni a probléma mögött húzódó mélyebb okokat. Úgy döntöttem, nekem ez most így is fog menni.

Én is ismerem a TAB (Touch and Breath) módszert, amikor nem mondjuk ki a ráhangolódást és az emlékeztető mondatot, hanem némán, a problémára koncentrálva és mélyeket lélegezve kopogtatunk. De nekem ebben a helyzetben ez is bonyolult lett volna.

Ezért a következőt találtam ki: addig a pontig tekertem-biccentettem a nyakam, ahol éppen nagyon szúrt, fájt. Ahol a legkellemetlenebb érzést tapasztaltam. Szóval ott, abban a helyzetben maradva ütögettem a szemöldök pontot, a szem melletti pontot, a szemem alattit, és így tovább…, ügyelve, hogy a fájdalmas fejtartás megmaradjon. Csak a fájdalomra koncentráltam, hogy így maradjak kapcsolatban a problémámmal. Más esetben ezt az emlékeztető mondat kántálásával érjük el.

Mivel azonban máris oldódott az izom feszültsége (5-6 pont ütögetése után), keresnem kellett az új pozíciót, ahol újból fájdalmat tapasztalok. Ismét kitartottam a pózt, hagytam, hogy a lehető legjobban fájjon, és közben ütögettem azokat a pontokat, amik éppen eszembe jutottak. Újból megismétlődött az eset és néhány koppintás után megint keresnem kellett egy újabb  fájdalmas fejtartást. Üldöztem a kínt, vagyis bot helyett „újjal ütöttem a nyomát”. Megpróbáltam életben tartani a fájdalmat és mihelyst ráleltem, kopogtattam. Az egész nem tartott 2 percnél tovább és már túl is voltam az egészen. Tulajdonképpen a családomtól eltekintve mindenki azonnal mentőt hívott volna, ha lát engem a konyhában miközben furcsán tekergetem a nyakam és ütögetem magam.

Azóta már más bajra is használtam a módszert, hogy kételkedő elmémnek bizonyítékot szolgáltassak. Abban az esetben is működött. Tehát nem karácsonyi vízióval volt dolgom. Ugyan nagy elemszámú, kontrollcsoportos vizsgálatot nem végeztem, de kinek kell az. Hiszen valamennyi „ÉFT felhasználó” valamikor kipróbálta a módszert, működött neki és elkezdte használni más problémákra is.

Talán nem mindenkinek jön be ez az újfajta módi, de egy próbát mindenképp megér.

Kifejezetten azoknak ajánlom, akiknek jön egy hirtelen rossz mozdulat, egy kellemetlen testi érzés, húzódás, valami olyan, ami csak egy bizonyos pózban érződik, stb. … Továbbá nincs lehetőségük a teljes ÉFT procedúrát végigcsinálni. Pl. tömegben, nyilvános helyen, buszmegállóban, várakozás közben az APEH-nél, vendégségben…

Esetleg még azoknak, akik lusták „rendesen” végigkopogtatni egy alapreceptet.

Szerintem ennél egyszerűbben nem nagyon lehet éft-zni.

 

Jobbulást kívánok mindenkinek!

Szeretettel: Hajdú Ildikó, Szeged

 

5. Kinek működik a pozitív gondolkodás?(kattints rá)

 

6.  Az első öt ok, amiért nem működik az éft és amit a gyakorló éft-zők elkövetnek

Ha az elmúlt évek tapasztalataira visszagondolok, akkor a tanítványim és az ügyfeleim elbeszélései alapján  azt vettem észre, hogy a kopogtatás során következetesen ugyanazt az 5 hibát követik el. Gyakran panaszkodnak, hogy nem érnek el valódi eredményt kint az életben. Pedig, ha valaha tanulták az ÉFT-t, akkor számukra is nyílvánvalónak kellene lennie, hogy miért. Ezért úgy gondolom, ne ismételjük tovább a hibákat.

1. Túlságosan általánosan /globálisan fogalmaznak. 

Gary Craig könyvéből jól ismert a beteg erdő metafóra, vagy az összecsukló asztallap metafórája. Azaz elkövetik azt a hibát, hogy – mint a mesebeli szabólegény – hetet akarnak egycsapásra ütni. Ezzel fel kell hagyni. Egy súlyos trauma (és ne akarjuk megítélni, hogy kinek mi a trauma, hiszen ez egyéni) valószínűleg több részletből áll, több aspektusa van. Pl. ” Bár amikor autóbalasetem volt és betört a fejem …”, vagy “Bár amikor meghalt az édesanyám …” A probléma minden egyes részletét/aspektusát egyesével kell hatástalanítani. Minden részlet után mérni kell az intenzitást.

  1. Túl gyorsan akarsz eljutni a pozitív részhez,

ahol csupa szépeket mondunk. Ki ne szeretne gyönyörű, szívhezszóló, emelkedett affirmációkat mondogatni? De az ÉFt hatékonyságát éppen az adja, hogy előbb benne tocsogunk a saját dagonyánkban, jól megmártózunk a problémában, kidühöngjük magunkat, káromkodunk, hangot adunk minden érzésünknek. Az egyik tanfolyamom résztvevője, aki  előtte más terapeutánál tanult panaszkodott, mert az előző vezetője egy kört dolgozott a problémán és máris rátért a gyönyörű pozitív megerősítésre, mint: “Megbocsájtok, Hagyom, hogy elmúljon, Túl vagyok rajta …”  Francokat!!! Nem kell bebizonyítanod valakinek, hogy az a valami, ami őt mélyen megsebezte ennyire gyorsan elmúlt. Valóban le kell vinni az intenzitást 0-ra, de legalább 3-ra, ahhoz, hogy pozitív gondolatokat táplálj be a régiek helyett. Én használom az intuíciómat is, hogy megállapítsam, valóban csökkent-e a probléma intenzitása, hiszen már nagyon nagy a gyakorlatom ebben. de a kliensre is hagyatkozom, és izomtesztet is szoktam alkalmazni. A tesztelést meg is tanítom a tanítványaimnak. Hányan ismerünk kedves, tudatos, spirituális embereket, akik egész nap szép közhelyeket puffogtatnak, és közben az életük egy káosz. Nem érdemes cukormázzal bevonni egy adag trágyá, mert előbb-utóbb bűzleni fog!

  1. Nem ismered fel az aspektusok változását.

Ez elég becsapós dolog, főként ha egyedül dolgozol. Vizsgáld meg, elég specifikusak-e az állításaid (lsd. 1. pont). Majd minden felmerülő ötletet, gondolatot, érzést jegyezz fel kopogtatás közben, hogy végig tudj menni azon az úton, amit az elméd kijelöl – érzésről-érzésre, jelenetről-jelenetre. Ez az előnye, ha egy profival dolgozol a saját eseteden. Én meg szoktam állni minden kör végén, hogy érzékljem a felmerülő aspektusokat. Bár régebben amikor kezdő voltam, sokkal kényelmesebbnek éreztem megkérdezni, “Volt bármi felmerülő gondolatod, miközben kopogtattunk?”  Ezért ha nem csökken eléggé a téma intenzitása, és tudod, hogy elég specifikus voltál, akkor 10-ből 9-szer ez a bűnös.

  1. Nem tesztelsz eleget! 

Gary szerint ez a ülönbség a mester és a tanítvány között. És igaza van. Ne félj letesztelni az eredményt! Ez egy nagyszerű visszajelzés, hogy eredményes voltál-e. Rue Haas szerint ahho, hogy jó terapeuta legyél olthatatlan kíváncsisággal kell rendelkezned és kíváncsinak kell arra is lenned, vajon miért nem működik. Így lehetsz egyre jobb detektív és segítő.

  1. Hagyd, hogy a saját blokkjaid tegyenek téged az ÉFT mesterévé. El se tudom mondani hányszor beszélt nekem egy korlátjáról, nehéz helyzetéről valaki, és én feltettem neki a kérdést: “És kopogtattál rá?” Mire ő csak elmosolyodott. A legtöbbet az ÉFT-ből úgy veheted ki, ha csinálod az ÉFT-t.